събота, април 20, 2024

Христо Иванов: С бюджета за 2021 г. Борисов подновява ипотеката на държавата в полза на олигархията

Трябва да четете

Доц. Наталия Киселова: Остава привкус за политизиране на Конституционния съд

"Остава привкус за политизиране на Конституционния съд, защото колективеният орган решава предимно политически проблеми, заяви доц. Наталия Киселова в ефира на БТВ.

Тагарев: В САЩ обсъдихме разполагането на ПВО и противокорабни ракети у нас

„Обсъждах в САЩ възможностите за разполагането на съюзнически противовъздушни и брегови противокорабни ракетни комплекси за усилване на отбранителните способности на България“. Това...

Нетаняху: Израел няма да спре офанзивата, докато не осъществи целите си за унищожаване на „Хамас“

Израелският премиер Бенямин Нетаняху публично отхвърли натиска на Съединените щати за палестинска държава. На пресконференция, излъчена по националната телевизия,...

Ракети бяха изстреляни от Газа към Южен Израел

Ракети бяха изстреляни снощи от Газа към Южен Израел. В отговор израелските сили за отбрана съобщиха, че са унищожили...

Правителството на Борисов внесе в НС бюджет с дефицит за 2021 г. в размер на 4,5%. Ако се вгледаме обаче по-внимателно, ще забележим, че в закона за бюджета за 2020 също се предлага с 1,7 млрд. по-висок дефицит за 2020 г. до 5,2% от БВП. Причините за този допълнителен дефицит за 2020 г. са две – по-ниските от предвидените бюджетни приходи и допълнителните 400 млн. лв. за държавното дружество Автомагистрали ЕАД. Така за 2020 и 2021 г. бюджетният дефицит и държавният дълг се очаква да нараснат кумулативно с около 10% от БВП.

Приходите в бюджета за 2021 г. обаче са силно надценени, защото са основани на нереалистично завишени макроикономически прогнози. Целта е приемане на високи разходи и изкуствено занижаване на очаквания бюджетен дефицит (4,5%) с мотива, че уж се запазва фискална консервативност.

Нереалистичните макроикономически прогнози са широко използван трик от това управление. Досега беше обичайна практика да се прогнозират по-ниски приходи, за да се отчете бюджетен излишък, който по-късно да се разпредели по целесъобразност и по волята на премиера в полза на олигархията с постановления на Министерския съвет. Например, за да обоснове по-високи разходи през 2020 и 2021 г. правителството прогнозира икономически спад на БВП за 2020 г. от едва 3% и ръст от 2,5% при прогноза на ЕК за спад от 5,1% за 2020 г. и ръст от 2,6% за 2021 г. Това означава, че заради нереалистичната прогноза приходите в бюджета за 2021 г. са надценени за сума, отговаряща на около 2,5-2,6% от БВП, съответно прогнозираният бюджетен дефицит по КФП за 2021 г. от 3,9% е подценен с поне 2,5-2,6%. Това означава, че истинският дефицит, предлаган от Борисов, е от порядъка на 6,4-6,5% от БВП.

Друг проблем на този бюджет е начинът на използване на оскъдния финансов ресурс и липсата на принос на разходите за възстановяване на икономиката. Подобно на другите значителни фискални разходи, извършени в мандата на Борисов, основният бенефициент от завишените разходи в този бюджет не е здравеопазването и образованието, а фирмите на олигархията, съсредоточени в усвояването на средства чрез непрозрачен и предопределен процес на възлагане на инфраструктурни проекти през държавните дружества. Пресни са примерите от: Автомагистрали ЕАД, Напоителни системи ЕАД, Държавно предприятие (ДП) Национална компания железопътна инфраструктура, ДП Пристанищна инфраструктура, Българска банка за развитие, ДП Управление и стопанисване на язовири и т.н.

Всичко това е повече от средствата, предвидени за целево противодействие на негативните икономически ефекти от Ковид-19 кризата. Фокусът на бюджета не е върху търсене на двигатели за икономическия растеж, не е в развитието на човешкия капитал и в увеличаване на производителността. Типично за това управление – отсъстват структурни реформи, които да постигнат дългосрочен ефект върху качеството на управлението и изразходването на публичните ресурси.

След анонсираните вчера мерки, изобщо не е ясно как и с какви средства от бюджета ще бъдат компенсирани засегнатите бизнеси. Действията са на парче – крайно закъснели, предприемани в хаотична и напълно непредвидима за фирмите среда.

Акцент на този бюджет е предоставянето на обществени средства на принципа на политическа целесъобразност и възвръщаемост, базирана на размера на корупционните отчисления, ползвани за облагодетелстването на олигархията и управляващите.

Други новини

Последни новини

Доц. Наталия Киселова: Остава привкус за политизиране на Конституционния съд

"Остава привкус за политизиране на Конституционния съд, защото колективеният орган решава предимно политически проблеми, заяви доц. Наталия Киселова в ефира на БТВ.

Тагарев: В САЩ обсъдихме разполагането на ПВО и противокорабни ракети у нас

„Обсъждах в САЩ възможностите за разполагането на съюзнически противовъздушни и брегови противокорабни ракетни комплекси за усилване на отбранителните способности на България“. Това...

Нетаняху: Израел няма да спре офанзивата, докато не осъществи целите си за унищожаване на „Хамас“

Израелският премиер Бенямин Нетаняху публично отхвърли натиска на Съединените щати за палестинска държава. На пресконференция, излъчена по националната телевизия,...

Ракети бяха изстреляни от Газа към Южен Израел

Ракети бяха изстреляни снощи от Газа към Южен Израел. В отговор израелските сили за отбрана съобщиха, че са унищожили...

Вили Лилков: Няма управляващи и опозиция в СОС – търсим начин да започнем работа

В момента няма управляващи и опозиция в СОС - ние търсим разумно мнозинство, което казва, че общинският съвет трябва да започне работа,...