Картини на Ел Греко, Гоя, Веласкес и Мурильо, принадлежащи на колекцията „Фрик“ в Ню Йорк, ще бъдат изложени в музея „Прадо“ в Мадрид, отбелязвайки завръщането си в Испания за първи път от един век, предаде Франс прес.
Деветте творби от колекцията на американския индустриалец Хенри Клей Фрик (1849-1919) се предоставят назаем „за първи път от сто години“, каза на пресконференция директорът й Иън Уордропър.
Заемът е предоставен в момент, когато историческият обект в Ню Йорк, който приютява колекцията „Фрик“, е затворен за ремонт.
Произведения на изкуството са изпратени и в други музеи по света, като например изключителна серия творби на американския художник Джеймс Абът Макнийл Уистлър, предоставена на музея „Орсе“ в Париж до месец май.
В „Прадо“ до 2 юли ще бъдат изложени три произведения на Ел Греко, четири на Франсиско Гоя, една на Диего Веласкес и още една на Бартоломе Естебан Мурильо. Те съставляват испанската секция на колекцията „Фрик“ – „ограничена като брой творби, но огромна като качество“, обясни директорът на мадридския музей Мигел Фаломир.
Сред картините е портретът на Винченцо Анастаги, който Ел Греко рисува около 1575 г. Това е единственият известен „портрет в естествена големина“ на гръцкия художник, прекарал голяма част от живота си в Испания, обяснява кураторът Хавиер Портас, отговарящ за испанската живопис в „Прадо“.
Пред публика ще бъде изложена и картината „Христос, гонещ търговците от храма“, нарисувана от Ел Греко около 1600 г. и придобита за 120 000 долара от Хенри Клей Фрик в началото на 20-и век в Испания, откъдето индустриалецът купува почти всички испански творби в колекцията си.
Първата испанска творба, закупена от индустриалеца Фрик през 1904 г., е „Автопортрет“ на Мурильо, датиращ от 1655 г., който също ще бъде показан в „Прадо“.
Сред изложените творби на Гоя са „Ковачницата“ (1815-20) и „Портрет на жена“, рисуван от художника на почти 80-годишна възраст.
Творбите от колекцията „Фрик“ са изложени заедно с други картини, принадлежащи на „Прадо“, с които са „тясно свързани“, отбелязват от музея.
Източник: Елена Христова, БТА