Красимир Вълчев: Телефоните и продължителното стоене пред екраните имат вредно въздействие върху децата
Средната оценка на изпита по математика за 6. клас, който се проведе на 3 октомври, е среден 3.42. Оценките се записват в дневника по преценка на учителя и по желание на ученика. Основният проблем е с математика, физика, химия. Нашите ученици се справят добре до 4. клас. След това те натрупват дефицити и се демотивират. Това каза снощи министърът на образованието и науката Красимир Вълчев в предаването „Защо, г-н министър?" по бТВ.
Учениците се справят трудно с практическите задачи, както и с геометричните. „Изготвили сме списък от мерки - базовото е учебните програми, практически задачи, използване на часове за разширена подготовка по математика", посочи още той.
В момента в 830, или 35% от общо 2300 училища телефоните са изцяло ограничени. В останалите те са ограничени за една част от учениците, отбеляза Красимир Вълчев.
Министърът коментира и промяната в националното външно оценяване след 7. клас, което вече ще включва елементи от природните науки.
"Не искаме децата да зубрят формули, а да разбират основни понятия - какво е волт, ват или киселина. Промяната е минимална и цели да насърчи логическото мислене", увери той.
Телефоните и продължителното стоене пред екраните имат вредно въздействие върху децата. „Все повече страни започват да ограничават и социалните мрежи - Австралия ограничи, този разговор се води и във Франция. Аз бих инициирал един такъв дебат, въпреки че малко излиза извън тясната ми секторна компетентност. Имаме достатъчно данни, че има зловредно въздействие - те пречат на образуването на префронталната част на мозъка, която е свързана с най-важните умения като концентрация, критично мислене, планиране. Тя се развива до 20-25 години тази част на мозъка и според изследвания вредите са 5 пъти по-големи, отколкото при алкохолизъм", коментира министър Вълчев.
По думите му времето, прекарано пред екраните може да се използва за развиването на много други умения.
„Сред 89 държави нашите ученици са едни от тези, които прекарват най-много време пред екраните - на второ място сме, но по процент на разсейване, сме на първо. Видеосъдържанието има най-вредно въздействие при децата, има и елемент на пристрастяване", каза още образователният министър.
Той не изключи възможността в бъдеще да се обсъди и ограничаване на достъпа на деца до социални мрежи, както вече се прави в някои европейски страни.
Нито едно дете няма да учи Религия против волята му, подчерта образователният министър. „Предметът ще се преподава от педагогически специалисти - това е час по възпитание в добро. Ако има елементи на религия, те ще са изцяло в опознавателен план", обясни Вълчев.
По думите му предметът „Добродетели и религии" ще са изучава най-рано от 2027-2028 учебна година.
Увеличение на учителските заплати ще има през 2026 г., но към момента все още не са ясни параметрите му, допълни Красимир Вълчев.
"Заплатите на учителите трябва да се увеличават. Това е политика, която следваме още от 2017 година. В момента възнагражденията на учителите са над 120% от средната заплата за страната, а нашата цел е да поддържаме това съотношение около 125%", заяви министър Вълчев.
Той припомни, че през 2025 г. към системата на образованието са били добавени още половин милиард лева именно за повишаване на заплатите. "Добрите възнаграждения са необходимо условие за качествено образование. Ако имаме добри учители, ще имаме и добри специалисти във всички останали професии", допълни той.