петък, юли 19, 2024

Наградените филми все по-рядко пълнят кината

Трябва да четете

Доц. Наталия Киселова: Остава привкус за политизиране на Конституционния съд

"Остава привкус за политизиране на Конституционния съд, защото колективеният орган решава предимно политически проблеми, заяви доц. Наталия Киселова в ефира на БТВ.

Тагарев: В САЩ обсъдихме разполагането на ПВО и противокорабни ракети у нас

„Обсъждах в САЩ възможностите за разполагането на съюзнически противовъздушни и брегови противокорабни ракетни комплекси за усилване на отбранителните способности на България“. Това...

Нетаняху: Израел няма да спре офанзивата, докато не осъществи целите си за унищожаване на „Хамас“

Израелският премиер Бенямин Нетаняху публично отхвърли натиска на Съединените щати за палестинска държава. На пресконференция, излъчена по националната телевизия,...

Ракети бяха изстреляни от Газа към Южен Израел

Ракети бяха изстреляни снощи от Газа към Южен Израел. В отговор израелските сили за отбрана съобщиха, че са унищожили...

Наградените със „Златна палма“ през последните трийсет години филми събират наполовина по-малко зрители, отколкото преди, сочи статистиката.

Това явление стана още по-ясно изразено през последните десет години.

Интересува ли се все още френската публика от победителите на филмовия фестивал в Кан? Последният голям успех на „Златна палма“ е отпреди 30 години. „Криминале“ на Куентин Тарантино е последният награден филм, който предизвиква масов ентуасиазъм във френските кина. През последната година голямата тревога на разпространителите е свързана с намаляващата публика на американските мегапродукции, които издържат киносалоните и в крайна сметка спомагат за гледането на френските филми, включително наградените. 

През последните три десетилетия нито един от наградените филми не е достигал до топ 10 на френския боксофис. „9/11 по Фаренхайт“ на Майкъл Мур е успял да се класира сред първите 20, а награденият и с „Оскар“, и със „Златна палма“ „Паразит“  – сред първите 30.

Могат ли наградите да привлекат тълпи в киносалоните, при положение че филмовото преживяване днес разчита все повече на стрийминга, сериалите са все по-експлозивни, а големите студиа в САЩ предпочитат да насочат усилията и финансирането към високобюджетни поредици за супергерои? Все по-малко продуценти биха рискували с камерен филм от типа на „Познай кой ще дойде на вечеря“ (1967), макар и с присъствие на големи звезди. Подобни проекти остават приоритет на независимото кино – което, въпреки качествата си, винаги достига до по-малко зрители. 

Кан предпочита авторските филми, а неговите „Златни палми“ упорито не се конкурират с високобюджетните продукции. Присъствието на Рубен Йостлунд и Джулия Дьокурно в тазгодишното жури всъщност бе заявка за амбициите на кинофестивала – по-малко, но по-информирани зрители. Френският форум държи да бъде център на качествено кинопреживяване, без да излъчва касов хедонизъм. Това е част от традицията на фестивала – от 1949 г. досега от 82 наградени филма 42 не са достигнали топ 50 на френския боксофис. През последните десет години тази тенденция обаче придобива заплашителни размери – осем от десетте филма със „Златна палма“ не са стигали дори до топ 50. 

Разбира се, да се сравняват „Любов“ на Михаел Ханеке и „007 Координати: Скайфол“ на Сам Мендес, излезли по кината по едно и също време, определено е некоректно, коментира в. „Фигаро“. Бюджетът на филмите, печелили „Златна палма“, рядко надхвърля 10 млн. щатски долара. Шедьовърът на Ханеке, струвал на продуцентите си малко под 9 млн., спечели „Златна палма“ през 2013 г. Историята за Джеймс Бонд получи пет номинации за „Оскар“ и освен това донесе над 1 млрд. щатски долара приходи. През последните 20 години бюджетът на суперпродукциите на големите студиа с лекота надхвърля 100, 200 и дори 300 млн. щатски долара. Европейските продуценти не могат да си позволят подобни разходи, особено при съмнения за евентуална възвръщаемост. Дори Франция изостава далеч зад САЩ, Китай и Индия.

Откриването на тазгодишния фестивал „Златна палма“ с филма „Жана дьо Бари“ беше повече от демонстративна заявка за опозиция на Холивуд – низвергнатият Джони Деп се появи в ролята на кралска знаменитост сред френската концепция за автентичен блясък и качествено кино. Режисьорката на отличения със „Златна палма“ филм „Анатомия на едно падение“ Жустин Трие пък използва награждаването, за да започне „язвителна атака“, както я определи „Гардиън“, към политиката на френското правителство. Трие се обяви срещу комерсиализацията на културата. Интересно и спорно е доколко и докога европейското кино и европейските фестивали могат да си позволят подобна позиция.  БТА

Други новини

Последни новини

Доц. Наталия Киселова: Остава привкус за политизиране на Конституционния съд

"Остава привкус за политизиране на Конституционния съд, защото колективеният орган решава предимно политически проблеми, заяви доц. Наталия Киселова в ефира на БТВ.

Тагарев: В САЩ обсъдихме разполагането на ПВО и противокорабни ракети у нас

„Обсъждах в САЩ възможностите за разполагането на съюзнически противовъздушни и брегови противокорабни ракетни комплекси за усилване на отбранителните способности на България“. Това...

Нетаняху: Израел няма да спре офанзивата, докато не осъществи целите си за унищожаване на „Хамас“

Израелският премиер Бенямин Нетаняху публично отхвърли натиска на Съединените щати за палестинска държава. На пресконференция, излъчена по националната телевизия,...

Ракети бяха изстреляни от Газа към Южен Израел

Ракети бяха изстреляни снощи от Газа към Южен Израел. В отговор израелските сили за отбрана съобщиха, че са унищожили...

Вили Лилков: Няма управляващи и опозиция в СОС – търсим начин да започнем работа

В момента няма управляващи и опозиция в СОС - ние търсим разумно мнозинство, което казва, че общинският съвет трябва да започне работа,...