Дейността на дружествата за
допълнително пенсионно осигуряване нямат алтернатива за осигуряване на
прилични доходи след пенсиониране. Това се казва в позиция на Българска
стопанска камара по предложените промени в Кодекса за социално
осигуряване, касаещи изплащането на вторите пенсии, предадоха от
Българска стопанска камара .
В позицията пише още: „Считаме, че ролята на капиталовите стълбове – вторият задължителен и третият доброволен, ще нараства във времето, защото демографската картина и тенденциите на пазара на труда налагат да се търсят нови решения за осигуряване на прилични доходи след пенсиониране.
По тези причини БСК подкрепя по принцип предложения Законопроект за промени в Кодекса за социално осигуряване, с който се регламентира фазата на изплащане от допълнителното задължително пенсионно осигуряване.
Мотивите за това са следните:
1. Направените предложения са направени в съответствие с основните принципи, на които е изградена системата за допълнително пенсионно осигуряване – гарантиране и защита на правата на осигурените лица, право на избор на варианти за пенсиониране, осведоменост при вземане на решения и т.н.
2. Предложеният проект е продукт на повече от 2 години работа на социалните партньори и в него са отразени както предложенията, така и взаимният компромис по дискутираните проблеми от дейността при изплащане на пенсии от универсалните и професионални фондове.
3. Подкрепяме предложението през 2025 г. да се направи анализ на практиката по формирането и изплащането на пенсиите и се внесат необходимите промени в законовата рамка.
Към направените разумни предложения, които имат за цел защита на интересите на осигурените лица, могат да се отнесат също:
Внесоха в НС законовите промени за фазата на изплащане на пенсиите от фондовете
1. С проекта се въвеждат допълнителни, по-високи изисквания към
пенсионноосигурителните дружества по отношение на тяхната финансова
стабилност:
• по-висок размер на минималния капитал, поддържане на граница на платежоспособност;
• формиране и поддържане на резервни фондове;
• стриктни изисквания към начина на инвестиране на средствата от фондовете;
• създава се разпоредба за консервативно инвестиране на активите на фонда за изплащане на пожизнени пенсии.
2. Гарантирана е възможността за избор от бъдещите пенсионери на вариант при настъпване на правото за отпускане на допълнителна пожизнена и срочна пенсия, както и еднократно изплащане, в зависимост от натрупванията по тяхната партида.
3. Въвеждането на условието за минимален размер на получаваната пенсия от УПФ, в зависимост от размера на минималния размер на пенсията от ДОО, утвърждава системния характер на надграждането на пенсиите от първия и втория стълб на пенсионната система.
4. Създават се резервни фондове за гарантиране размера на изплащаната пенсия, с които се създава стабилност при осигуряване на необходимия финансов ресурс за изплащането на пенсиите.
5. Гарантира се, че средствата, на основата на които ще се определи и изплаща пожизнената и срочната пенсия, не могат да са по-малко от сумата на брутния размер на преведените от Националната агенция за приходите и Националния осигурителен институт осигурителни вноски за съответното лице в пенсионните фондове.
6. Въвежда се практиката поне веднъж годишно да се актуализира допълнителната пожизнена пенсия за старост и на разсроченото плащане, като гарантираните им размери не се променят.
7. Създава се възможност на бъдещите пенсионери да направят информиран избор за по-точна преценка относно размера на бъдещите си пенсии, в зависимост от натрупаните средства по индивидуалните им партиди в период, максимално близък до пенсионирането. На тази основа те могат да преценят как и откъде (НОИ / УПФ) да получат пенсията си! Създадена е възможност да се прехвърлят и в друг УПФ.
8. Уредени са правата на наследниците при смърт на пенсионер на универсален или професионален фонд.
Посочените и други мотиви ни дават основание да подкрепим предложения проект.“