неделя, май 19, 2024

БСП: В учебниците се подменя и изкривява българската история

Трябва да четете

Доц. Наталия Киселова: Остава привкус за политизиране на Конституционния съд

"Остава привкус за политизиране на Конституционния съд, защото колективеният орган решава предимно политически проблеми, заяви доц. Наталия Киселова в ефира на БТВ.

Тагарев: В САЩ обсъдихме разполагането на ПВО и противокорабни ракети у нас

„Обсъждах в САЩ възможностите за разполагането на съюзнически противовъздушни и брегови противокорабни ракетни комплекси за усилване на отбранителните способности на България“. Това...

Нетаняху: Израел няма да спре офанзивата, докато не осъществи целите си за унищожаване на „Хамас“

Израелският премиер Бенямин Нетаняху публично отхвърли натиска на Съединените щати за палестинска държава. На пресконференция, излъчена по националната телевизия,...

Ракети бяха изстреляни от Газа към Южен Израел

Ракети бяха изстреляни снощи от Газа към Южен Израел. В отговор израелските сили за отбрана съобщиха, че са унищожили...

Декларация от името на ПГ на „БСП за България“, представена от народния представител Веска Ненчева в Народното събрание: „Уважаеми господин председател,
Уважаеми колеги,
Преди два дни председателят на нашата парламентарна група Корнелия Нинова, в декларация на групата, изказа искрените ни притеснения по един от най-важните въпроси, не само за образователната ни система, но и за цялото ни общество. 

С нагледни примери беше показано какво четат в учебниците си българските деца. 

Тази позиция на „БСП за България“ не е нова. Изговаряли сме я в декларации, при въпроси към министъра на образованието в пленарна зала и на заседания на Комисията по образование и наука. Посочвали сме примери, особено такива с подмяна на историята ни чрез игнориране на знакови събития и личности и преувеличаване на значението на други такива, но от управляващото мнозинство ги подминахте с иронични подмятания. Сигурно смятате, че така трябва да се реагира на факти, като например:

В учебник по история за 10 клас за Христо Ботев: „Под влияние на анархизма той отрича държавата…, а утопичните му идеи за бъдещето на българското общество са свързани и с възгледа за обща борба на народите за социална справедливост“. Т.е. казвате на децата, че Ботев е анархист, а борбата за социална справедливост е утопия.

След като така е представен Ботев, нищо не пречи в историята  за 7 клас да има само едно изречение за кланетата в Батак и Перущица: „В Батак и Перущица зверски са избити хиляди жени, деца и старци.“ 

Повече има написано за Александър Цанков. Явно той трябва да остане в съзнанието им, а не мъченическата смърт на невинни българи.

В 10 клас – Руско-турската война (1877-1878г.) вече не е освободителна, а е просто война. Няма и дума за геноцида над българите в Одринска Тракия през Втората балканска война (1913г.), когато Османската армия избива и прогонва българите от тази плодородна и богата земя и Одринско се обезбългарява.  Няма нищо написано за положението на българите в Западните покрайнини.

В учебника по „Човекът и обществото” за битката при село Ключ само се споменава. Спестен е фактът, че войниците са ослепени и оставени на сто души по един водач, нито се споменава името на император Василий, наречен българоубиец. Турското робство вече дори не е османско владичество, а чуждо владичество. Борбите срещу това „владичество“ са на 1 стр. Хайдутите само се споменават. За делото на Васил Левски има само  8 реда, а Априлското въстание и Освободителната война са в една страница. Липсва и хан Омуртаг – ханът строител. Липсва разказът за Патриарх Евтимий, който поема защитата на Търновград.

Ето това се нарича подмяна и изкривяване на историята. И както пише един уважаван професор в Софийския университет:„Създаването и производството на учебници се превърна в открит печалбарски бизнес – един от най-грубите и вулгарно отчитащи „финансовите“ печалби на издателства и авторски колективи. Краткотрайните и бурни дискусии около учебниците, организирани от злободневни телевизионни предавания, заклеймиха учители, училищни ръководства и едноименни автори, но защитиха интереса на издателствата. А интереса на децата ни, на бъдещето ни? Гротескно е да се твърди, че това е плурализъм и демокрация в образованието.”

Всичко това и още много такива факти са ни предоставени от учители. Да, тези, които оценяват учебниците. Но те оценяват това, което им е предоставено, а то е предоставено с благословията на МОН. Съвсем отделна тема е как се организира и провежда т.нар. оценяване – десетки и стотици учебници за по няколко дни. И знаете ли как завършва примерите един колега – учител по история – „Аз очевидно си преподавам без учебник… Другото е безобразие” и колежка в начален етап – „По принцип, аз гледам само заглавието на урока, размножавам материали и диктувам факти. Ако трябва да учат от учебника, нищо няма да се получи.”

Ето това е оценката на учителите за учебното съдържание и качеството на учебниците, а оценката на децата е в много, много често срещаните думи: „Чета го, но не го разбирам.” Една от причините за увеличаващата се функционална неграмотност е и тази – учебно съдържание, несъобразено с възрастовите особености на децата с всички последици от това.

Изход има. Това е пълен преглед на учебните програми и учебното съдържание. Нови учебници с език, разбираем и достъпен за децата. И един учебник по предмет за клас. В тази връзка – въпросът ви от миналия ден като реакция на тази теза, всъщност издава начина ви на мислене – веднага попитахте кое издателство ще го издава, т.е. къде ще отидат парите за учебници. Ще ги издават държавните институции.

Проблемът с учебното съдържание и какво учат децата ни е основен за образователната система и за качеството на образование. Той има решение и то не е това, което управляващата партия ГЕРБ ни предложи през последните 10 години. Резултатите от обучението на учениците го доказва. Необходима е промяна и тя ще се случи.“

Други новини

Последни новини

Доц. Наталия Киселова: Остава привкус за политизиране на Конституционния съд

"Остава привкус за политизиране на Конституционния съд, защото колективеният орган решава предимно политически проблеми, заяви доц. Наталия Киселова в ефира на БТВ.

Тагарев: В САЩ обсъдихме разполагането на ПВО и противокорабни ракети у нас

„Обсъждах в САЩ възможностите за разполагането на съюзнически противовъздушни и брегови противокорабни ракетни комплекси за усилване на отбранителните способности на България“. Това...

Нетаняху: Израел няма да спре офанзивата, докато не осъществи целите си за унищожаване на „Хамас“

Израелският премиер Бенямин Нетаняху публично отхвърли натиска на Съединените щати за палестинска държава. На пресконференция, излъчена по националната телевизия,...

Ракети бяха изстреляни от Газа към Южен Израел

Ракети бяха изстреляни снощи от Газа към Южен Израел. В отговор израелските сили за отбрана съобщиха, че са унищожили...

Вили Лилков: Няма управляващи и опозиция в СОС – търсим начин да започнем работа

В момента няма управляващи и опозиция в СОС - ние търсим разумно мнозинство, което казва, че общинският съвет трябва да започне работа,...