На днешното извънредното заседание на комисията по транспорт на СОС общинският съветник от „Демократична България“ Симеон Ставрев поиска обследване на трасето на трети метродиаметър, както и гаранции, че за участъка, който предстои да бъде построен, ще бъдат направени правилните проучвания и обследвания, така че да не се повтори настоящият проблем. Той настоя и за участието на общински съветници в специална комисия, където заедно с експерти да проследят проверките, свързани с аварията по трети метродиаметър.
„Участието на общинските съветници в изследването на проблема е изключително важно, а не да разбираме от медиите какво е станало“, коментира Ставрев и отбеляза, че първото му искане за спешно извънредно заседание, датира още от деня на аварията, но е било забавено със седмица.
По време на днешното заседание, съветникът от „Демократична България“ зададе редица въпроси за причините подобен инцидент изобщо да бъде допуснат, за финансовата отговорност, както и за сроковете за възстановяване на движението по трасето.
В отговорите си инж. Братоев определи обстоятелствата, довели до аварията като форсмажор и отклони отговорността към геоложките доклади, въз основа на които са правени проектите за участъка, които, по думите му, са правени „в периоди, в които не е имало форсмажорна ситуация като досегашната“. Той отказа да даде срок за възстановяване на авариралия участък от третия метродиаметър.
„Управляващите в София обикновено са изненадани от снега. Тази
година „Метрополитен“ и Столична община бяха изненадани от два дни
по-силен дъжд и това стана причина чисто новият трети метродиаметър да
аварира и движението между метростанциите „Театрална“ и „Хаджи Димитър“
да бъде преустановено за неопределено време“, коментира Ставрев в своя
публикация в социалните мрежи след края на заседанието. „Не трябва да
забравяме, че метрото се строи и с европейски пари и дължим обяснение и
на европейските данъкоплатци, не
само на българските“, допълни той.
Въпроси зададе и общинският съветник от „Демократична България“ инж. Грети Стефанова, която атакува обяснението на инж. Братоев, че причината е в геоложките доклади, на които са базирани проектите.
„Има хидроложки проучвания за реката, може би 100 години назад и не може да се разчита на геоложко проучване през август, за да се прави проект за метро“, коментира Грети Стефанова и поиска да разбере използвани ли са такива хидроложки проучвания при съставянето на проекта и как Столичната община ще се погрижи за гражданите от засегнатите сгради.
В дискусията се включи и експертът към комисията Виктор Чаушев, който посочи противоречие в твърденията на инж. Братоев за това, че проблемите по трасето се дължат на изчисленията в геоложкия доклад, въз основа на който е правен проектът.
„По въпроса за тунелната конструкция, Вие проф. Братоев, казахте, че геоложкият доклад отчита 14 тона натоварване и сте възложили на проектантите и на строителите да изпълнят с коефициент 1.5, което прави 21 тона. Вие казахте, че 19 тона е отчетено, а пък конструкцията се е компрометирала, което у мен лично, дава обосновани предположения да смятам, че тази конструкция не е изпълнена с 1.5, както е по проект“, посочи той.