събота, май 25, 2024

Греди Асса създава своя „история на изкуството“ в приносно издание и изложба

Трябва да четете

Доц. Наталия Киселова: Остава привкус за политизиране на Конституционния съд

"Остава привкус за политизиране на Конституционния съд, защото колективеният орган решава предимно политически проблеми, заяви доц. Наталия Киселова в ефира на БТВ.

Тагарев: В САЩ обсъдихме разполагането на ПВО и противокорабни ракети у нас

„Обсъждах в САЩ възможностите за разполагането на съюзнически противовъздушни и брегови противокорабни ракетни комплекси за усилване на отбранителните способности на България“. Това...

Нетаняху: Израел няма да спре офанзивата, докато не осъществи целите си за унищожаване на „Хамас“

Израелският премиер Бенямин Нетаняху публично отхвърли натиска на Съединените щати за палестинска държава. На пресконференция, излъчена по националната телевизия,...

Ракети бяха изстреляни от Газа към Южен Израел

Ракети бяха изстреляни снощи от Газа към Южен Израел. В отговор израелските сили за отбрана съобщиха, че са унищожили...

„Деца на въображението“ вече може да бъде открита в книжарниците, а от 1 юни и „Лична история на изкуството“ – видяна в  зала „Райко Алексиев“ на СБХ.

Виртуозният художник Греди Асса открива своя изложба, вдъхновена от творбите и творците, оформили историята на изкуството такава, каквато я познаваме днес.

Тази „Лична история на изкуството“ с рисунки и живопис ще бъде открита на 1 юни от 18.30 ч. в зала „Райко Алексиев“ на Съюза на българските художници, където ще бъде представено и луксозното издание „Деца на въображението“ – албум, подслонил в книга  този своебразен „пантеон“ на гения.

В 61 рисунки и живописи оживяват образите на Винсент Ван Гог, Марсел Пруст, Франтишек Купка, Паул Клее, Оскар Кокошка, Фернандо Песоa, Рене Магрит, Хенри Мур  и други.

Наблюдавайки творчеството на всеки един автор, именитият художник се опитва да си представя „образа на детето-„послание“, като завършена визия на художника. Така част от рисунките се превръщат в упражнение по измисляне на деца. Рисунката – освен посланието, което отправя към нас – има и издайническа страна, тя отразява потенциала на художника.

Замислено като помагало за напреднали любители на визуалните изкуства, албумът „Деца на въображението“   се превръща в  своеобразна лична „история на изкуството“.

„Бях писал, че рисунката е магическо езеро на въображението. Сега бих добавил, че е изкристализиран образ на художественото мислене… Тази изложба е отдавна замислена като помагало за напреднали любители на визуалните изкуства. Тя се превърна в своеобразна лична история на изкуството, ако мога да се позова на заглавието на текста на френския историк на съвременното изкуство проф. Бертран Тилие. Безкрайно съм му благодарен за проникновения текст, който той написа въз основа на множеството рисунки, които му показах преди две години. Този текст ме стимулира не само в работата по изложбата – разработването на идеята прерасна в написване на книга със заглавието на изложбата“, споделя самият Греди Асса.

Греди Асса е роден в Плевен през 1954. За 40-те години на изложбената му дейност той е автор в над 100 самостоятелни и общи изложби в България и чужбина. Сред тях са участията в 54-ото Венецианско биенале (2011), в 24-ото и 26-ото Биенале на графичните изкуства (Любляна), във 2-ото и в 4-ото Биенале на изкуствата (Пекин).

Негови творби са собственост на музеи, галерии и частни колекции: НХГ, СГХГ, Музей „Петер Лудвиг“ (Кьолн), Колекция на д-р Петер Лудвиг (Аахен), Музей за европейско изкуство (Кларенс – Ню Йорк), Музей на паметта за холокоста (Вашингтон), Музей за еврейско изкуство (Виена) и др. Греди Асса живее и работи в София. Професор в Националната художествена академия. Член на СБХ от 1985.

 „При Греди Асса историята на изкуството е съзвездие от бляскави творци и творби, които той свързва така, както ние в летните нощи прокарваме зрителни линии между отделните звезди.

Той е построил и подредил пантеон, който не е леден гроб, нито мавзолей, изпълнен с мрак и тишина. Пантеонът му е живо място. Там всичко вибрира, танцува, блещука като в Калдеровите „Мобили“: висящи метални листа се наслагват, като че ли се натрупват, почти се докосват и се застъпват, но никога не се сблъскват.“

Проф. Бертран Тилие

Други новини

Последни новини

Доц. Наталия Киселова: Остава привкус за политизиране на Конституционния съд

"Остава привкус за политизиране на Конституционния съд, защото колективеният орган решава предимно политически проблеми, заяви доц. Наталия Киселова в ефира на БТВ.

Тагарев: В САЩ обсъдихме разполагането на ПВО и противокорабни ракети у нас

„Обсъждах в САЩ възможностите за разполагането на съюзнически противовъздушни и брегови противокорабни ракетни комплекси за усилване на отбранителните способности на България“. Това...

Нетаняху: Израел няма да спре офанзивата, докато не осъществи целите си за унищожаване на „Хамас“

Израелският премиер Бенямин Нетаняху публично отхвърли натиска на Съединените щати за палестинска държава. На пресконференция, излъчена по националната телевизия,...

Ракети бяха изстреляни от Газа към Южен Израел

Ракети бяха изстреляни снощи от Газа към Южен Израел. В отговор израелските сили за отбрана съобщиха, че са унищожили...

Вили Лилков: Няма управляващи и опозиция в СОС – търсим начин да започнем работа

В момента няма управляващи и опозиция в СОС - ние търсим разумно мнозинство, което казва, че общинският съвет трябва да започне работа,...