сряда, май 15, 2024

Зеленият ринг трябва да интегрира, а не да дезинтегрира града

Трябва да четете

Доц. Наталия Киселова: Остава привкус за политизиране на Конституционния съд

"Остава привкус за политизиране на Конституционния съд, защото колективеният орган решава предимно политически проблеми, заяви доц. Наталия Киселова в ефира на БТВ.

Тагарев: В САЩ обсъдихме разполагането на ПВО и противокорабни ракети у нас

„Обсъждах в САЩ възможностите за разполагането на съюзнически противовъздушни и брегови противокорабни ракетни комплекси за усилване на отбранителните способности на България“. Това...

Нетаняху: Израел няма да спре офанзивата, докато не осъществи целите си за унищожаване на „Хамас“

Израелският премиер Бенямин Нетаняху публично отхвърли натиска на Съединените щати за палестинска държава. На пресконференция, излъчена по националната телевизия,...

Ракети бяха изстреляни от Газа към Южен Израел

Ракети бяха изстреляни снощи от Газа към Южен Израел. В отговор израелските сили за отбрана съобщиха, че са унищожили...

Съчетанието на релсова и велосипедна/пешеходна инфраструктура ще промени столицата за добро

Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт излезе със становище за подробния устройствен план за велоалея и сгради по трасето на Околовръстната железница между ВТУ „Тодор Каблешков“ и гара „Пионер“. В него за пореден път се сочи, че това трасе може и трябва да съчетава релсова и пешеходна/велоинфраструктура и не бива да бъде натоварвано със строителството на сгради.

Опитът на Париж. Други искания на гражданите е трасето да остане собственост на държавно предприятие НКЖИ като гаранция за бъдещето и за неразпарчетосване на трасето. Това е и добрият пример от Париж, където местната Околовръстна железница Petite Ceinture, се използва от общината, но е собственост на държавната железница – SNCF. Споразумението между двете институции дава необходимото време за изследвания и преоценка и възможност следващите поколения да имат шанса да взимат решения без да са поставени пред свършен факт за своето бъдеще, като същевременно се изграждат леки конструкции, позволяващи използването от пешеходци и велосипедисти в настоящето.

Къде изчезна релсово трасе от предпроектното проучване? От инициативата обръщат внимание на факта, че в предпроектното проучване е била заложена възможност за съчетаване на велосипедно и релсово трасе, която обаче в последствие е отпаднала, за да бъдат заменени релсите със сгради.

Линк https://www.sofia-agk.com/FileBrowser/File?path=esoft.portal%2FPrezentacia%20arh.%20J.%20Rafailova.pdf

В т.7 от част „проблеми за изясняване“ в изследването (стр.9), изготвено от арх. Жоржета Рафаилова от „Софпроект“ е посочено: „Предлагаме проектът за озеленяване да бъде съобразен със запазване на пространствената възможност в бъдеще да се реализира и трамвай“.

Какво е наложило отпадане на тази идея, можем само да гадаем. Фактите обаче показват, че транзитната функция на целия ринг, ще отстъпи на използването за локални цели – строителство на детски градини и други сгради. (районната администрация на р-н „Изгрев“ се намира в бивша сграда на детско заведение). От друга страна, ключово в случая е, че това разпарчетосване е свързано с евтин „местен“ популизъм, който обаче няма общо с мисленето за града в цялост. Именно такова трасе, което е запазено в 2/3 от своята дължина и преминава през все по-гъсто населявани зони, носи градския дух в себе си, защото обединява и събира частите на града, както и може да бъде гръбнакът на така чаканата софийска градска агломерация, а не да създава бариери в градска среда.

Бърз и удобен транспорт ще свързва метродиаметрите. Трасето на Околовръстната железница пресича на 5 места съществуващите метродиаметри. Това автоматично дава възможност за много повече връзки и значително подобрен достъп от – до и вътре в града с обществен транспорт. От инициативата са оценили индикативната стойност на проект за цялостна реконструкция на 23 км. от кръговото трасе, съчетаващи релсов път, заедно с подземни части (между болница „Токуда“ – Южен парк – стадион „Раковски“ и бул. „Ив. Ев. Гешов“), пресичания на 2 нива на бул. „Цветан Лазаров“ в р-н „Слатина“ и бул. „Симеоновско шосе в р-н „Изгрев“, както и частите в р-н „Красна поляна“ и р-н „Илинден“ (където и релсовият път е налице) и закупуване на 20 бр. мотриси/трамваи, които да обслужват линията за около 650 млн. лв. За сведение – третият метродиаметър 12 метростанции и 12 км., заедно с подвижен състав и сигнализация струва над 1,2 млрд. лв.

Трафиковите изследвания и имат ли почва у нас? Гражданите настояват преди взимането на каквото и да е решение, първо да се направи трафиково изследване с всички възможни алтернативи, каквото и към момента не е извършено. От тази гледна точка, подробният план предпоставя концепция, за която липсва задълбочена обосновка – коментират те.

Главният архитект на Столична община непрекъснато твърди, че трасето било с отпаднали функции и няма да има необходимия трафик и че не са извършени проучвания, но изпада в същото противоречие, тъй като подобно изследване не е направено и за защитавания от него проект за велотрасе.– коментира Георги Статков от инициативата.

Предложението на гражданите е скоростният трамвай/метро/лека железница, да се експлоатира съвместно от ДП НКЖИ, БДЖ и Метрополитен/Електротранспорт.

Дали е наистина зелен зеленият ринг? Един от негативните примери, които посочват от инициативата е предприятието „Полиграфснаб“, което е едно от най-големите за производство на хартиени продукти на Балканите. То снабдява и много от печатниците у нас. След демонтирането на трасето на Околовръстната железница през 2011 г. всеки ден от софийската „Сточна гара“, където се получават ролата хартия (отново с вагони от чужбина), до гара „Пионер“, в близост до която е предприятието, се движат 15 ТИР-а. Това означава 222 тона CO2 годишно. До демонтажа същите товари са превозвани с едва 6 броя жп товарни вагони дневно с въглероден отпечатък от 45 тона CO2 годишно.
Вместо да възстанови релсовото трасе за превоз на товари и пътници, Столична община предпочита да построи върху него сгради и да изгради велоалея, оставяйки значителното замърсяване, шум и пътни инциденти и разбита инфраструктура, причинени от тежкотоварните камиони.

Събраната подкрепа. За възстановяването и използването на трасето на Околовръстната железница за транспорт от регионално, а не само локално значение към момента са се обявили столичния район „Подуяне“, общините Костенец, Ихтиман, Пирдоп, Перник, Костинброд, Своге, Радомир. Национална спортна база (стопанисваща „Арена Армеец),

От години инициативата за обществен и релсов транспорт работи по темата за използване на съществуващите релсови пътища и трасетата на отстранени релсови пътища на територията на Столична община и тяхното интегриране в цялостна система, която да послужи за дългосрочно решаване на проблемите с автомобилния трафик, качеството на атмосферния въздух и намаляване на броя на пострадалите при пътнотранспортни произшествия, както и оптимизиране на товарния (сточен) трафик на територията на Столична община и балансирано и ефективно транспортно решение за територията на цялата Софийска област.

Гражданите са създали интерактивна карта на всички релсови връзки на София, от която можете да придобиете впечатления за единна концепция на релсовия транспорт в градска среда. https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1DKY_uscRY0Py2nOThEVglDFIqm-k-fm4&ll=42.7052941957247%2C23.299508303148173&z=12

Други новини

Последни новини

Доц. Наталия Киселова: Остава привкус за политизиране на Конституционния съд

"Остава привкус за политизиране на Конституционния съд, защото колективеният орган решава предимно политически проблеми, заяви доц. Наталия Киселова в ефира на БТВ.

Тагарев: В САЩ обсъдихме разполагането на ПВО и противокорабни ракети у нас

„Обсъждах в САЩ възможностите за разполагането на съюзнически противовъздушни и брегови противокорабни ракетни комплекси за усилване на отбранителните способности на България“. Това...

Нетаняху: Израел няма да спре офанзивата, докато не осъществи целите си за унищожаване на „Хамас“

Израелският премиер Бенямин Нетаняху публично отхвърли натиска на Съединените щати за палестинска държава. На пресконференция, излъчена по националната телевизия,...

Ракети бяха изстреляни от Газа към Южен Израел

Ракети бяха изстреляни снощи от Газа към Южен Израел. В отговор израелските сили за отбрана съобщиха, че са унищожили...

Вили Лилков: Няма управляващи и опозиция в СОС – търсим начин да започнем работа

В момента няма управляващи и опозиция в СОС - ние търсим разумно мнозинство, което казва, че общинският съвет трябва да започне работа,...