21 септември е обявен за Европейски ден без загинали на пътя. Днес е кулминацията в инициативата Дни на безопасност на пътя (16-22 септември), провеждана за седма година под егидата на Европейската мрежа на службите на пътна полиция ROADPOL.
Събитието е с мотото „Остани жив, пази живота“ и се провежда под патронажа на Министерство на вътрешните работи.
„Целите в националната ни стратегия са не само за България. Те са поставени на европейско и световно ниво – да намалим с 50% жертвите от пътни инциденти до 2030 г. (на база данните от 2019-а), а до 2050 – да няма загинали и тежко ранени. Амбициозни са, но всичко е постижимо, когато има воля и знаме как да го направим“, посочи пред Радио София инж. Иван Табаков, експерт в Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“.
Досега поставяната цел за по-малко пострадали в катастрофи не бе постигната в нито една европейска страна и обяснението е с комплексни фактори.
Табаков обясни, че у нас спадът на жертвите в сравнение с рекордите от 90-те години се дължи на строителството на по-класни пътища, подновяването на автомобилния парк, както и подобрените системи на сигурност в самите коли.
Според експерта, най-често причините за пътните катастрофи не са в пътищата. Липсата на пари не е толкова голям проблем, колкото липсата на кадри, които да правят наблюдения, анализи и да предлагат адекватни мерки.
Табаков призна, че някои изкуствени неравности по пътищата („легнали полицаи“) са по-високи от посочените в нормативните документи (7 сантиметра) и препоръча да не се прекалява с често поставяне на пешеходни пътеки, защото се притъпява вниманието на шофьорите, мислейки, че пешеходци едва ли ще пресекат на друго място.
Експертът подчерта, че колчетата в Кресненското дефиле засега дават добри резултати, но е необходим анализ след 1-годишно приложена мярка. Засега има настъпили 6 пътни произшествия, но с материални щети, без жертви. Най-късно утре ще бъдат възстановени изрязаните колчета.